واتر پمپ چیست ؟

بر ما روشن است که واتر پمپ یکی از مهمترین و اصلی ترین قطعات خودرو می باشد، از این رو فرسوده شدن یا از کار افتادگی این قطعه خوردوی شما را از حرکت باز می دارد. به همین علت لازم دیده ایم که شما کاربران را به طور کامل و تخصصی با این قطعه آشنا کنیم با ما همراه باشید

شما در این مقاله میخوانید:

واترپمپ چیست ؟

واتر پمپ چه وظیفه ای دارد ؟

می دانیم که موتور خودرو دستگاهی است که انرژی حرارتی و شیمیایی موجود در سوخت را به انرژی جنبشی تبدیل می کند، در نتیجه در اثر کار کردن موتور و انفجار های متعدد در آن، گرمای زیادی تولید می شود.

حال اگر نتوانیم این گرما را از موتور دور کنیم گرمای تولید شده باعث خوردگی و ذوب شدن قطعات موتور و توقف آن از حرکت می شود. اما وجود سیستم خنک کاری موتور مانع از این ذوب شدگی و خوردگی می شود.

واتر پمپ چه وظیفه ای دارد ؟

واتر پمپ نیز جزء مهم ترین اجزای سیستم خنک کاری موتور می باشد. به گردش در آوردن آب، در داخل پوسته ی موتور و اطراف سیلندر ها نیز از وظایف واتر پمپ می باشد.

همچنین این قطعه ضدیخ و ضدجوش را به بخش‌های مختلف موتور خودرو می رساند، و مایعات نام برده شده توسط واتر پمپ به رادیاتور بازگردانده می‌شوند. پس واتر پمپ همواره کمک می‌کند تا خودروی شما در روزهای سرد دچار یخ ‌زدگی نشود و در روزهای گرم هم خنک بماند. در نتیجه اگر واتر پمپ درست عمل کند، خودروی شما در دمایی مناسب و ثابت به کار خود ادامه خواهد داد. حال اگر خرابی واتر پمپ برای خودرویتان پیش بیاید، امکان آسیب ‌دیدن موتور هم بالا می‌رود، به همین علت باید همیشه هوای واتر پمپ اتومبیلتان را داشته باشید.

در سراسر کشور شعبه داریم ...

شعبات کفی خودروبر

خدمات آنلاین کفی خودروبر، حمل ماشین با جرثقیل و یدک کش نیسان``چرخگیر`` و کامیونت - پاسخگویی به صورت 24 ساعته در سراسر کشور با قیمت مناسب

کارکرد واتر پمپ چیست؟

کارکرد واتر پمپ چیست؟

واتر پمپ، یک پمپ پر‌قدرت می باشد که شدت کاری آن بالا است، بدین صورت که آب را با سرعت بالایی درون موتور می‌چرخاند.

این قطعه نیروی خود را از سر میل‌لنگ می‌گیرد و این انتقال نیرو با استفاده از یک تسمه رخ می‌دهد که معمولا با قطعات دیگری نیز در ارتباط است و به آنها نیز نیرو منتقل می‌کند. واتر پمپ، این قطعه ی مهم با هر بار روشن شدن موتور، شروع به کار کرده و مایع درون رادیاتور را به سمت موتور پمپاژ می‌نماید.

تعمیر و تعویض واتر پمپ شما در سراسر کشور

نیاز به کمک و مشاوره دارید؟

سایت کفی خودروبر با خدمات 24 ساعته و شبانه روزی با کادر مجرب و متخصص در سراسر کشور پاسخگوی سوالات شماست
کفی خودروبر

علائم خرابی واتر پمپ

علائم خرابی واتر پمپ
  • ایجاد مشکل در واتر پمپ موجب بروز صدای ناله مانند هنگام رانندگی با سرعت بالا می شود، که نشان از فرسودگی و خرابی واتر پمپ دارد.
  • یکی دیگر از نشانه‌های خراب ‌شدن واتر پمپ این است که بخارهایی از رادیاتور یا موتور خودرو بیرون می‌آید.
  • نشت مایع سبز یا قرمز رنگ نیز یکی از علائم خرابی یا کهنه بودن واتر پمپ می باشد.
  • یکی از دلایل داغ شدن موتور خودرو می‌تواند خرابی واتر پمپ باشد. اگر خودرویی پیشرفته دارید از راه صفحه مانیتور داخلی می‌توانید دمای موتور را بررسی کنید. اگر هم خودرویی بدون این تجهیزات دارید، با دست‌زدن به موتور می‌توانید دمای آن را بررسی کنید.
  • نوسانات دمایی خودرو نیز می تواند از علائم خرابی واتر پمپ باشد اما این علامت فقط نشان‌دهنده خرابی پمپ آب نیست ولی نیاز به بررسی وضعیت واتر پمپ دارد.
  • وجود نقص در واتر پمپ، باعث داغ‌شدن موتور می‌شود. این وضعیت آمپر را بالا می‌برد و چراغ هشدار دمای آب را هم روشن خواهد کرد.
  • اگر کولر خودرویتان نیز درست عمل نمی‌کند، بدانید که باید واتر پمپ خودرو را بررسی کنید.
  • یکی دیگر از نشانه‌های تخریب پمپ آب، شنیدن صدایی شبیه ساییدگی از موتور است.

زمان تعویض واتر پمپ

زمان تعویض واتر پمپ

پمپ آب یا همان واتر پمپ نیاز به تعویض در مسافت خاصی را ندارد. اما توجه داشته که باید در هر بار رفتن به تعمیرگاه، واتر پمپ خودرویتان نیز بررسی گردد و در صورت مشاهده هر گونه علائم خرابی تعویض شود. در نظر داشته باشید که پمپ آب را در صورت شکستگی باید تعویض کرد. در بعضی مواقع نیز افراد بنابر احتیاط آن را تعویض می کنند. برای مثال، هنگام تعویض تسمه تایم و یا وقتی که مشکل داغ کردگی ناشی ازپمپ آب وجود داشته باشد این قطعه باید عوض شود.

در صورت بروز ناگهانی هرگونه نقص فنی برای خودروی شما، همانند از کار افتادگی واتر پمپ خودرو، و مشکلات مشابه آن تنها کافیست با یک تماس تیم کفی خودروبر را در جریان نقص خودروی خود بگذارند. مجموعه کفی خودروبر طی کوتاه ترین زمان ممکن خود را به شما رسانده و خودروی شما را راه اندازی می کنند و در سراسر ایران پوشش دهی میکند و یا در صورت نیاز آن را با تضمین سلامت با خودروبر به مرکز تعمیراتی خود منتقل کرده و مشکل آن را به بهترین شکل رفع خواهند کرد.

عمر مفید واتر پمپ

عمر مفید واتر پمپ

وقتی صحبت از طول عمر واتر پمپ شود، باید گفت واتر پمپ ها دوام زیادی دارند. اما تعمیرکاران باتجربه همواره توصیه می کنند: هر بار که تسمه تایم را تعویض می‌کنید، واتر پمپ را هم عوض کنید زیرا، واتر پمپ به دلیل کار کردن با آب همیشه در خطر زنگ زدگی و پوسیدگی است.

این را نیز بهتر است بدانید واتر پمپ یه همان پمپ آب موتور خودرو را تسمه تایم به طور مستقیم به کار می‌اندازد. یا اینکه در بعضی خودرو ها یک تسمه کمکی که به فولی سر واتر پمپ متصل است و پروانه داخلی آن را می‌چرخاند.

در خودرو های مختلف، عمر این تسمه‌ ها طی کارکرد مسافت تقریبی بین شصت هزار کیلومتر تا نود هزار کیلومتر متغیر است. به این ترتیب، می‌توانید به راحتی طول عمر واتر پمپ خودرو خودتان را حدس بزنید.

صدای بد واتر پمپ از چیست؟

صدای بد واتر پمپ از چیست؟

واتر پمپ فرسوده و معیوب از خود صدا هایی تولید می کنند. این صدا ها معمولا با گاز دادن خودرو بیشتر یا کمتر می شوند. بهترین روش برای مطمعن شدن از صدا دادن این قطعه، باز کردن آن از روی خودرو و درجا چرخاندن آن است. این گونه به راحتی تست واتر پمپ را انجام داده اید.

صدای واتر پمپ خراب مثل صدای کشیده شدن آهن روی آهن است. این بدان معناست که زمان تعویض واتر پمپ فرا رسیده است. شما کاربران همواره باید در نظر داشته باشید که اگر قطعه به موقع تعویض نشود باعث گیرپاژ کردن قطعه می شود. گیرپاژ کردن به معنی قفل کردن قطعه ی مکانیکی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *