علت خرابی باتری خودرو

همانطور که همه ی ما می‌دانیم، باتری خودرو یکی از اجزای مهم آن می باشد. به همین دلیل امروزه توجه و بررسی باتری خودرو هنگام خرید خودرو نکته ای است که بسیار حائز اهمیت می باشد. دلیل اهمیت بالای باتری در خودرو می تواند این مسئله باشد که باتری در بسیاری از مواقع غافلگیر کننده عمل می کند و باعث می شود که خودرو روشن نشود. اما می شود با بررسی و چکاب مداوم آن از خرابی زودرس یا ناگهانی آن جلوگیری کرد و مانع از متحمل شدن هزینه زیاد تعمیر باتری شد.

حال شما کاربران عزیز برای آنکه در این زمینه اطلاعات مفیدی کسب کنید کافیست با ما تا پایان این مقاله همراه باشید. زیرا ما در این مقاله به پرسش هایی از قبیل اینکه باتری ماشین چیست و چه وظیفه ای دارد؟ اگر باتری ماشین ضعیف شود چه می شود؟علت خرابی باتری خودرو، علائم خرابی باتری ماشین و…. پاسخ داده ایم.

از آنجا که ممکن است هر کسی تجربه خرابی باتری خودرو را داشته باشد توصیه می کنیم که این مقاله را با دقت تا آخر مطالعه فرمایید:

شما در این مقاله میخوانید:

باتری ماشین چیست و چه وظیفه ای دارد؟

باتری ماشین چیست و چه وظیفه ای دارد؟

باتری خودرو در واقع گونه‌ای از باتری ها هستند که قابل شارژ می باشند و جهت استارت زدن و تامین برق دیگر لوازم الکتریکی خود را از آن استفاده می‌شود. البته این ها تنها وظایف باتری‌خودرو نمی باشد بلکه وظیفه باتری خودرو عبارت است از:

وظیفه:
یک خودرو از ابتدا کار یعنی برای استارت، حرکت و پس از آن به بوق و روشن کردن چراغ ها به یک نیرو احتیاج پیدا می کند. یعنی همه ی این ها برای انجام روند صحیح فعالیت خود به برق احتیاج دارند.

خودرو این جریان نیروی برق را به وسیله باتری ماشین برقرار می‌کند. در نتیجه باتری ماشین محل ذخیره برق مورد نیاز تمام بخش های خودرو است که به الکتریسیته محتاج هستند. به طور کلی وظایف باتری ماشین در موارد زیر خلاصه می شود:
• تامین انرژی و برق لازم جهت استارت خوردن خودرو
• رساندن برق لازم ها به چراغ ها
• تامین برق مورد نیاز سیستم پخش صوتی.
• در زمستان ها انرژی مورد نیاز بخاری ماشین و در تابستان ها تامین این انرژی برای کولر را تامین می کند.
این موارد شاید بنظرتان جزئی باشد، اما از نیاز های حیاتی خودرو ها هستند.

اگر باتری ماشین ضعیف باشد چه می شود ؟

اگر باتری ماشین ضعیف باشد چه می شود ؟

یک باتری سالم در خودرو قابلیت شارژ و نگهداری شارژ را دارد. همچنین می تواند جریان لازم برای روشن شدن موتور خودرو را تامین کند.

باتری که خراب است نمی‌توان آن را مجدد شارژ کرد زیرا قابلیت نگهداری شارژ را ندارد، در نتیجه نیروی لازم برای به حرکت درآوردن موتور خودرو را ندارد و طبیعتاً باید تعویض شود.

شایان به ذکر است که اگر باتری ماشین ضعیف باشد:

  1. موتور هندل می زند اما روشن نمی شود.
  2. نه صدای هندل به گوش می رسد، نه استارت می زند، نه چراغ روشن می شود ونه اصلا برق پشت فرمان می آید.
  3. یک روز استارت می زند، یک روز استارت نمی زند.
  4. استارت زدن در هوای سرد خیلی سخت تر و زمانبر است.
  5. زیاد از روش باتری به باتری و اتصال ساز استفاده می کنید.
  6. زمانی که خودرو برای مدتی طولانی خاموش می ماند استارت نمی زند.

همه این ها نشان دهنده ی این است که باتری خودروی شما ضعیف شده و در این مواقع بنا به تشخیص مکانیک، باتری خودروی شما یا باید تعمیر شوند یا می بایست تعویض شود.

تعمیر و تعویض باتری شما در سراسر کشور

نیاز به کمک و مشاوره دارید؟

سایت کفی خودروبر با خدمات 24 ساعته و شبانه روزی با کادر مجرب و متخصص در سراسر کشور پاسخگوی سوالات شماست
کفی خودروبر

تاثیر باتری در شتاب خودرو

تاثیر باتری در شتاب خودرو

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم باطری ماشین روی شتاب خودرو تاثیری ندارد. به عبارت دیگر عملکرد موتور خودرو تحت تأثیر یک باتری قرار نمی گیرد، زیرا فقط نیروی باتری تنها برای روشن شدن موتور است. یک باتری ضعیف بر قسمت های دیگر خودرو مانند دینام و دیگر قسمت هایی که وظیفه عملکرد خودرو را بر عهده دارند ، تأثیر می گذارد.

از آنجا که نیرو مستقیماً از طریق موتور به لاستیک و در نتیجه به جاده منتقل می شود باتری ضعیف برای تکمیل این چرخه نیاز می باشد اما به جز این هیچ تاثیری ندارد.

در مورد خودروهای برقی مانند تویوتا این مورد صدق نمی کند و باتری ضعیف قطع به یقین تاثیر زیادی بر عملکرد و سرعت خودرو خواهد داشت.

علت خرابی باتری خودرو

علت خرابی باتری خودرو

طبیعتاً  زمانی که خودرو را استارت میزنیم اما روشن نمی شود ابتدا به چراغ سوخت آن دقت می‌کنیم . اگر از آن بابت اطمینان خاطر پیدا کرده ایم، گزینه دوم که به ذهن هر فردی خطور می کند باتری خودرو است. در اینجا به ضعیف شدن یا از کار افتادن باتری خودرو شک می کنیم. حال می خواهیم بگوییم که چه عواملی به روند خراب شدن باتری سرعت می بخشد و باعث خراب شدن آن می شود. این عوامل عبارتند از:

  1. بوجود آمدن اتصال کوتاه در دو سر قطب های آن
  2. معیوب و یا کثیف بودن کلکتور
  3. شارژ بیش از حد مجاز باتری توسط شارژر یا دینام
  4. مسدود شدن دریچه‌ها و مسدود شدن بخار اسید در داخل باتری‌ها
  5. عدم رعایت اصول سرویس و نگهداری باتری خودرو
  6. عدم کیفیت و مرغوبیت باتری های تولید شده
  7. گرمای بیش از حد ضربه، شکستگی و غیره، می تواند باعث خرابی باتری و در نتیجه کاهش عملکرد آن شود.

علائم خرابی باتری ماشین

• اگر موتور هنگام چرخاندن سوئیچ می چرخد یا صدای استارت زدن می دهد اما روشن نمی شود به احتمال زیاد عیب از باتری است. به این معنا که باتری شما در حال خراب شدن می باشد یا شاید هم خراب شده است.
• معمولا باتری های خودرو، یک چراغ نشانگر عمر مفید روی خود دارند که به رنگ سبز می باشد اگر رنگ این نشانگر به سمت زرد یا قرمز متمایل شود، می تواند دلیلی بر پایان عمر مفید باتری باشد.
• باتری ماشین به تمامی تجهیزات و چراغ های ماشین نیرو می بخشد در نتیجه اگر چراغ پشت کیلومتر نیز روشن نمی شود از نشانه های خراب بودن باتری یا رو به خرابی رفتن آن است.
• هنگام رانندگی وشتاب گرفتن لوازم جانبی و لامپ ها خیلی کم چشمک می زنند.
• قبل از روشن شدن موتور هیچ کدام از چراغ، گیج ها از جمله چراغ های خطر یا برق روشن نمی شوند، هنگام روشن شدن ماشین ۳ بار یا بیشترروشن می شوند و هنگام رانندگی و ترافیک به صورت ضعیف روشن می شوند.
• خودرو در استارت زدن مشکل دارد. به عبارتی اگر به تازگی متوجه شده اید که روز به روز از سرعت استارت زنی خودروی شما کاسته می شود و دیگر آن سرعت قبلی را ندارد، باید آن را به عنوان یکی از علائم خرابی باتری در نظر بگیرید.
• صبح هنگام که سوار ماشین می شوید و پا روی پدال گاز می گذارید ، چند بار سوئیچ را می چرخانید ولی می بینید که موتور صدای خیلی ضعیفی دارد. در این زمان می بایست برای تهیه یک باتری جدید، دست به کار شوید یا به فکر تعمیر آن باشید.
• اگر مجبور شدید سه بار درهفته از اتصال باتری به باتری استفاده کنید این موضوع نیز از نشانه های خراب بودن باتری می باشد.

تمامی عواملی که گفته شد نشان دهنده ی آن است که باتری خودروی شما خراب شده یا اینکه روبه خراب شدن می‌رود. درنتیجه شما باید به فکر تعویض و یا تعمیر آن باشید که در زمانی که انتظارش را ندارید با خاموش شدن ناگهانی آن غافلگیر نشوید.

تعمیر باتری ماشین

تعمیر باتری خراب ماشین

در اینجا سوال این است که آیا باتری ماشین شما قابل تعمیراست یا خیر؟

پاسخ این است که اگر باتری شما از نوع اتمی باشد روش هایی برای احیا و تعمیر آن وجود دارد، اما اگر باتری خودرو شما از مدل اسیدی باشد به دلیل این که باتری اسیدی تنها وابسته به مقدار آب باتری است و اگر به این موضوع رسیدگی نکنید نه تنها خالی می شود و ممکن است قابل تعمیر نباشد.

در اینجا لازم می بینیم که شما را با تیم کفی خودروبر آشنا کنیم. افراد این تیم در هر ساعت از شبانه روز و حتی در ایام تعطیل در صورت خرابی باتری ماشین شما در محل حاضر شده و در صورت قابل تعمیر بودن باتری خودروی شما را تعمیر کرده و در صورتی که به تعویض نیاز داشته باشد با صبر و حوصله آن را تعویض می نمایند.

کفی خودروبر در تمام شهر های کشور شعبه دارد ” خودروبر تهران و…”

 این گروه برگرفته از جوانان با اخلاق و مسئولیت پذیر می باشد که در صورت خاموش شدن ناگهانی خودروی شما در هر مکان تنها با یک تماس به خودروی شما دسترسی پیدا کرده و خودروی شما راه اندازی می کند.

حتی اگر مشکل خودروی شما حاد بوده و نیاز به انتقال به مراکز مکانیکی داشته باشد، این تیم مجهز به خودروبر می باشد و آن را به مرکز تعمیراتی خود منتقل کرده و به طور کامل مشکل فنی خودروی شما را رفع می کند.

شایان به ذکر است که افراد در کفی خودروبر این امکان را به شما می دهند که در صورت بروز خرابی برای خودروی خود ابتدا با آن ها تماس بگیرید و با آن ها مشاوره کنید. گاهی اوقات مشکلات پیش آمده برای باتری ماشین سطحی بوده و اگر کمی دست به آچار باشید می توانید به تنهایی آن ها را حل و رفع نمایید.

تعمیر باتری خراب ماشین

اگر باتری ماشین از نوع اسیدی است اسید باتری را به طور کامل تخلیه کنید. مطمئن شوید که اسید باتری را به طور کامل تخلیه کرده‌اید. سپس آب مقطر را با 2 قاشق جوش شیرین و 1 لیتر آب مقطر در داخل باتری بریزید و یک ساعت صبر کنید. باتری را خالی کنید و اسید مناسب باتری را در داخل باتری بریزید و باتری را به مدت 24 ساعت شارژ کنید. باتری را روی ماشین ببندید و استارت بزنید، اگر ماشین روشن شد پس کار تعمیر باتری ماشین به خوبی پیش رفته است.

حال اگر قصد تعمیر باتری ماشین را دارید و باتری خودرو اتمی است، در قدم اول باید نسبت و سطح اسید باتری را بررسی کنید و آن را به حد مناسب برسانید. برای تعمیر باتری اتمی خودرو ابتدا باید نسبت و سطح اسید باتری را به حد مناسب برسانید. برای مشاهده سطح فیزیکی مایع داخل باتری می‌توانید از سوراخ‌های موجود در بالای هر سلول استفاده کنید. اگر حتی سطح مایع یکی از سلول‌های باتری هم کم باشد، باتری دچار مشکل می‌شود. شما می‌توانید باتری را با ترکیب اسید تازه پر کنید؛ اما هیچ وقت با آب معمولی این کار را انجام ندهید، چون احتمال آسیب دیدن سلول‌های باتری وجود دارد.

تست خرابی باتری خودرو

تست باتری ماشین با مولتی متر:

سويیچ را کامل ببندید سپس چراغ‌های ماشین خودتان را خاموش کنید. حالاکابل مثبت مولتی متر که با رنگ قرمز قابل تشخیص است را به قطب مثبت باتری متصل کنید.کابل منفی نیز یک کابل سیاه رنگ است که باید آن را به قطب منفی باتری وصل کنید.

معمولا باید ولتاژ نمایش داده شده چیزی حدود 12.66 ولت باشد. در این صورت می‌توان با اطمینان گفت که باتری در وضعیت ۱۰۰ درصد شارژ قرار دارد. هرچقدر که ولتاژ باتری پایین‌تر باشد نیز نشان دهنده ضعف آن است. برای مثال اگر ولتاژ ۱۱.۸۹ را مشاهده کردید یعنی باتری در وضعیت ۰ درصد شارژ قرار دارد.

تست باتری خارج ماشین:

ابتدا گیره قرمز را به قطب مثبت باتری و گیره مشکی را نیز به قطب منفی آن متصل کنید و سپس دستگاه را روشن کنید و تنظیمات را به شکلی انجام دهید تا بتوانید ولتاژ باتری را ببینید. در حالت نرمال ولتاژ باتری باید چیزی نزدیک به ۱۲.۶۶ باشد و هرمقداری کمتر از این نشان دهنده خرابی باتری است.

تست باتری داخل ماشین:

ابتدا سوکت کوئل را جدا کنید تا زمانی که خودرو استارت می‌خورد روشن نشود. سپس گیره‌های دستگاه تستر را براساس قطب‌های مثبت و منفی به باتری وصل کنید و دستگاه تستر را روشن کنید. از منوی دستگاه گزینه مناسب را انتخاب کنید و از شخصی دیگر بخواهید که نور بالا و بخاری ماشین را روشن کند. همچنین از او بخواهید که به مدت ۱۵ ثانیه سوئیچ را روی وضعیت استارت نگه دارد. پس از مدت زمان پانزده ثانیه نتیجه تست به همراه ولتاژ باتری روی صفحه دستگاه تستر نمایش داده می‌شود و از طریق آن می‌توانید از صحت عملکرد باتری ماشین خودتان مطمئن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *