واتر پمپ پراید

این روز ها که در آستانه ی گرم ترین ایام سال هستیم، مسافرت از جذاب ترین بخش های تابستان برای خانواده ها و جوانان محسوب می شود. لازم است بگوییم در این فصل دغدغه اصلی مسافران جوش آوردن خودرو می باشد. اما به یاد داشته باشید که اگر واتر پمپ خودرو شما کاملاً سالم و بی نقص باشد از جوش آوردن وقت و بی وقت خودرو جلوگیری می کند. زیرا واتر پمپ مسئول پمپاژ کردن آب است و وظیفه ی خنک کردن سیستم را به عهده دارد. پس متوجه اهمیت واتر پمپ شده اید، در نتیجه نگذارید که خرابی آن باعث تخریب قطعات دیگر خودرویتان شود.

ما سر صحبت ما در این مقاله واتر پمپ خودروی پراید می باشد. در واقع واتر پمپ یکی از حیاتی‌ترین قطعه برای پراید محسوب می شود. در صورتی که واتر پمپ یا همان پمپ آب در خودروی پراید یا خودروهای دیگر وجود نداشته باشد، هیچ هدایت گری برای چرخش آب و کنترل دمای خودرو نخواهند داشت. در نتیجه حرارت موتور خودرو از حد خود عبور خواهد کرد و آسیب های جدی به سیستم موتوری وارد خواهد شد.

کاربران عزیزی که مالک خودروی پراید هستید و می خواهید بدانید، واتر پمپ پراید کجاست؟ علائم خرابی واتر پمپ پراید چیست؟ چه زمانی باید واتر پمپ پراید را تعویض کنیم؟ و… کافیست تا پایان این مقاله با ما همراه باشید:

شما در این مقاله میخوانید:

واتر پمپ پراید کجاست ؟

واتر پمپ پراید کجاست ؟

واتر پمپ پراید باعث خنک ‌سازی موتور و کاهش دمای خودرو از ۲۵۰۰ درجه به ۹۰ درجه می‌گردد. موتور خودروی پراید هنگام حرکت، احتراق های پی در پی ایجاد می کند. این احتراق ‌های پی ‌در‌ پی باعث افزایش گرمای بسیار شدید در موتور می‌گردد. بسته بودن محفظه سیلندر و فشار بالای گاز درون آن نیز باعث افزایش شدیدتر این گرما می‌باشد.

واتر پمپ پراید کجا قرار دارد

در نتیجه وجود یک سیستم قدرتمند خنک‌کننده، از ذوب شدن اجزای موتور در اثر گرمای بیش از حد جلوگیری می‌گردد. در همه خودروها و از جمله پراید، از سیستم گردش آب یا واتر پمپ درون موتور و سیلندرها برای این منظور استفاده می‌گردد. اگر می خواهید بدانید که واتر پمپ پراید کجاست و دقیقاً ببینید که این قطعه در کجای ماشین قرار گرفته، کافی است که کاپوت پراید را بالا بزنید، و نگاهی بیاندازید به سیلندر و همچنین تسمه تایم. واتر پمپ پراید، درست در کنار تسمه تایم قرار گرفته است.

اجزای اصلی سیستم واتر پمپ پراید نیز شامل رادیاتور، واترپمپ، ترموستات، فن و لوله های انتقال آب، مجاری و محفظه‌های آب درون سیلندر و مهره آب می باشد.

علائم خرابی واتر پمپ پراید

به بیان ساده خراب شدن واتر پمپ پراید، مساوی با بالا رفتن حرارت موتور خودرو است. به همین دلیل می بایست علائم خرابی واتر پمپ پراید را جدی بگیرید. علائم خرابی واتر پمپ پراید به شرح زیر است

  • مشاهده ضد یخ یا آب در قسمت زیرین خودرو چند ساعت بعد از خاموشی خودرو
  • کم شدن میزان آب رادیاتور
  • وجود قطرات یا بخار آب در اطراف واتر پمپ
  • بالا رفتن آمپر آب
  • روشن شدن چراغ ضد یخ
  • عملکرد نامناسب کولر
  • به گوش خوردن صدایی مثل ساییدن دو جسم روی یکدیگر زمان روشن بودن خودرو

تعمیر و تعویض واتر پمپ شما در سراسر کشور

نیاز به کمک و مشاوره دارید؟

سایت کفی خودروبر با خدمات 24 ساعته و شبانه روزی با کادر مجرب و متخصص در سراسر کشور پاسخگوی سوالات شماست

تست واتر پمپ پراید

تست واتر پمپ پراید

عمدتا باید در مواقعی به واتر پمپ پراید مشکوک شد که آمپر آرام آرام رو بالا می رود و در نتیجه فن را بیشتر از حد معمول و معقول به کار می اندازد. اما اگر می خواهید مطمعن شوید، تست واترپمپ پراید را که به شرح زیر است را انجام دهید:

یک نفر پشت فرمان بنشیند و از او بخواهید که به اصطلاح نیش گاز بدهد. خودتان هم به سراغ کاپوت بروید، آن را بالا بزنید و درب رادیاتور را باز کنید. اگر با هر نیش گاز دیدید مکش آن خوب است، به این معنا که ناگهان سطح آب را خالی می کند و جوری مکش می کند که سطح آب می رود پایین و سپس با فشار سطح آب بالا می آید، در این مواقع واتر پمپ سالم است. اما اگر با نیش گاز دادن سطح آب تغییری نکند و مکش حس نشود واتر پمپ خراب می باشد و باید عوض شود.

این مشکل عمدتاً برای پراید هایی می باشد که کارکرد بالایی دارند

روش تعویض واتر پمپ پراید

برای تعویض واتر پمپ پراید باید به مرکز مکانیکی مراجعه کرد. اما اگر شما فردی هستید که تا حدودی از مکانیکی سر در می آورید و قصد دارید خودتان دست به تعویض واتر پمپ خودرویتان بزنید ما در ادامه روش تعویض واتر پمپ پراید را شرح داده ایم که شما می توانید طبق آن عمل کنید:

  1. در مرحله اول ابزار های مورد نیاز برای تعویض واتر پمپ را باید مهیا کرد. برای تعویض واتر پمپ پراید به ابزارهایی مثل چار رینگی ۱۰، ۱۲، ۱۳، ۱۴ ،آچار دو سو ۲۱ و ۲۳ و چراغ اضطراری نیاز است.
  2. در گام دوم باید مطمئن شوید که ماشین کاملا سرد است.
  3. سپس محفظه فیلتر هوا را بردارید تا بتوانید تسمه کولر را عوض کنید.
  4. بعد از این کار پیچ ها را یکی یکی شل کنید و تسمه دینام را بردارید.
  5. حالا می توانید بروید سراغ باز کردن پیچ های واتر پمپ و باز کردن پیچ‌های پروانه و قاب بالای تسمه و همینطور فولی سر واتر پمپ به ترتیب…
  6. دقت کنید که پروانه در چه جهتی است.
  7. حالا پیچ های اطراف واتر پمپ را باز کنید.
  8. واتر پمپ سالم را جایگزین واتر پمپ خراب کنید.
  9. از اینجا به بعد همان مرحله قبل را از آخر به اول اجرا کنید که تمام قطعات باز شده دوباره سر جای خود قرار بگیرند و محکم شوند.

چه زمانی باید واتر پمپ پراید را تعویض کنیم؟

وجود یک سری علائم در پراید نشان دهنده این است که واتر پمپ آن از کار افتاده و باید تعویض شود. در نتیجه باید این علائم را شناخت تا به موقع اقدام به تعویض واتر پمپ کرد.

در ادامه به شما خواهیم گفت که چه زمانی باید واتر پمپ پراید را تعویض کنیم:

  • شب خودرو را در یک پارکینگ تمیز بگذارید اگر به پارکینگ تمیز دسترسی ندارید در زیر پیشرانه خودرو مقوای سفید قرار دهید. چنانچه فردای آن شب مقوا خیس باشد باید به عملکرد واتر پمپ مشکوک شد. اگر هم لک سبز رنگ مشاهده کردید مطمئن باشید ضد یخ از جایی نشتی دارد.
  • پولی واتر پمپ را به جلو و عقب تکان بدهید. اگر شل بود وقت عوض کردن آن شده است.
  • کاپوت خودرو را بالا بزنید و خودرو را روشن کنید. اگر صدای ساییدگی ‌شنیدید، واتر پمپ خراب است. در نظر داشته باشید هر چه اوضاع واتر پمپ بدتر شود صدا هم بیشتر شنیده خواهد شد.
  • اگر قطرات آب یا مقدار کمی بخار آب اطراف واتر پمپ و واشرها مشاهده شد، به طور قطع نشتی وجود دارد.
  • روشن شدن چراغ هشدار دمای آب نشانه ی خرابی و نقص در واتر پمپ است زیرا اگر مایع خنک کننده کافی به علت نشتی واترپمپ به پیشرانه نرسد، دمای آن بالا می‌رود و باعث می‌شود چراغ هشدار دهنده روشن شود.
  • اگر کولر خودرویتان خوب کار نمی‌کند، ممکن است به این علت باشد که واتر پمپ کارش را درست انجام نمی‌دهد.

بهترین واتر پمپ پراید

بهترین واتر پمپ پراید

در واقع هیچ گاه نمی توان نام یک برند را به عنوان بهترین واتر پمپ پراید به شما کاربران معرفی کرد، زیرا نه تنها برای واتر پمپ بلکه برای تمامی محصول ها برندهای مختلفی وجود دارند که قیمت ها و کیفیت های منحصر به خودشان را دارند. بدین ترتیب مشتریان و متقاضیان بر اساس مقدار و میزان نقدینگی، ویژگی و کارایی محصول اقدام به خرید واتر پمپ با برند مورد نظر می کنند.

اما ما به شما چند برند نام آشنا برای واتر پمپ پراید معرفی می کنیم:

  • عظام
  • GMB
  • سایپا یدک
  • الدورا
  • دینا پارت
  • جهان پارت

اجرت تعویض واتر پمپ پراید چقدر است ؟

طبیعتا اجرت تعویض واتر پمپ پراید در تمام مراکز تعمیراتی و تعمیرگاهی به یک قیمت نخواهد بود و به عبارتی نمی‌توان برای آن نرخ دقیق تعیین کرد. زیرا عوامل مختلفی بر میزان اجرت و قیمت تعویض واتر پمپ موثر می باشند.

از جمله عوامل موثر می توان به برند های مختلفی که برای واتر پمپ وجود دارند و به کار برده می شود، میزان حرفه‌ای بودن تعمیرکار و زمانی که صرف می شود برای تعویض واتر پمپ و … اشاره نمود.

شایان به ذکر است که تیم کفی خودرو بر این امکان را به شما می دهند که در صورت بروز خرابی برای مشاوره و تعویض فوری با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09120887320

یک نظر در “واتر پمپ پراید

  1. Habib گفت:

    سلام عالی بود از رهنمایتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *